14. lokakuuta 2025

Jarrut pohjassa, levyt ja palat irti

Jarruttaminen ei kannata enää silloin, kun konepelti on mutkalla ja puskurit seinässä. Toisaalta sukeltaminen kannattaa lopettaa, kun ollaan pohjalla.

Kun eduskuntapuolueet (Vasemmistoliittoa lukuun ottamatta) sopivat tänään niin sanotun velkajarrun käyttöönotosta, sovinnon merkitys oli lähinnä symbolinen ja signaloiva.

Velkaantumisen hillitsemisessä ei ole tietenkään mitään vikaa, mutta se alkaa aivan liian myöhään toimiakseen toivotusti. Jarruvalot loistavat nyt punaisina, mutta sopeuttamisen menetelmät, toisin sanoen jarrulevyt ja -palat, räjähtävät kuin formuloissa, ja poljin menee pohjaan kuin lehmän henkäys.

Puolueiden oli helppoa päästä sopuun, sillä velkajarrun käyttöönotossa päätettiin vain tavoitteesta mutta ei keinoista. Politiikan liikkumatilaa nykypoliitikkojen omatoiminen itsejarrutushanke joka tapauksessa kaventaa ja samalla myös kansan mahdollisuuksia valita puolueiden kesken. Lisäksi tulevilta poliitikoilta vedetään jarrulailla matto alta.

Virallisen nuhdesaarnan eli EU:n kasvu- ja vakaussopimuksen mukaan valtion velka saisi olla enintään 60 prosenttia BKT:stä ja vuotuinen budjettialijäämä korkeintaan 3 prosenttia BKT:n arvoon verrattuna. Suomen valtion velkasuhde on nyt 86,9 prosenttia (lähde).

Petteri Orpon (kok.) ja Riikka Purran (ps.) aloitteesta sovittu velkajarru vaatii nyt velkasuhteen painamista 40 prosenttiin vuoden 2080 paikkeilla! 

Totuuden nimissä on sanottava, että tavoite on täysin epärealistinen.

Taloushistoriassa ei ole näyttöä puolen vuosisadan mittaisten taloussuunnitelmien toteutumisesta, ja huvittavaa asiassa on myös sopimukseen sisältyvä siirtymäaika, jonka vuoksi jarru ei velvoittaisi Petteri Orpon omaa hallitusta.

Tavoitteessa pysyminen vaatisi yhden prosenttiyksikön sahaamista pois velkasuhteesta monen vuosikymmenen ajan, mikä tarkoittaisi ylijäämäisten budjettien tekoa vuodesta toiseen.

Valtiontalouden pitäisi siis leipoa jostakin joka vuosi miljardeittain voittoa, jolla vanhat velat ja niiden korot hoidettaisiin.

Vertailun vuoksi Suomen valtio tekee tänä vuonna lisävelkaa 43,8 miljardia euroa, josta nettovelkaa on 14,3 miljardia, eli enemmän kuin Marinin (sd.) hallitus teki yhtenäkään vuonna. Toisaalta vihervasemmistolainen hallitus ja sen edeltäjät loivat Suomen valtiolle suuria pysyväisluonteisia menoja muun muassa humanitaarisella maahanmuutolla ja ympäristönsuojeluvelvoitteilla.

Velkajarruun tarttuminen kertoo Orpon hallituksen sopeuttamistoimien täydellisestä epäonnistumisesta. Sopeutettu on sosiaaliturvaa leikkaamalla, mikä on hyydyttänyt kotimaista kysyntää, kun köyhät eivät käy kaupassa. Hyvätuloisten verohelpotukset puolestaan makaavat pankkitileillä, ja ihmisiä syytetään liiallisesta säästämisestä. Tosiasiassa joka neljännelle suomalaiselle ei ole jäänyt säästöön mitään, ja hallitus on aikaansaanut keskimäärin 100 uutta työtöntä joka päivä.

Hallituksessa ei ole ymmärretty talouden keskinäisriippuvuuksia. Etenkin asumistuen leikkaukset ja myöntöehtojen kiristykset runtelivat pahoin rakennusteollisuutta ja sen alihankkijoita, asukkaiden itsensä lisäksi. 

Sangen tyhmää oli alkaa laskea myös Valtion asuntorahaston korkotukemat lainat osaksi julkista velkaa (aiheesta täällä). Sillä tavoin valtion laskennallinen velkataakka on kasvanut 5,9 prosenttiyksiköllä (suhteessa BKT:hen), vaikka korkotukilainat eivät oikeasti ole valtion lainoja vaan takauksia, eikä takauksia ei ole juuri koskaan jouduttu maksamaan vuokra- ja aso-yhtiöille.

Toinen suuri virhe laskentatavan muutoksessa oli, kun eläkerahastot vuonna 2024 poistettiin valtion nettovarallisuudesta, vaikka ne valheellisesti luettiin valtion varoiksi, jotta BKT-velvoite saatiin täyttymään euroon liityttäessä 1990-luvulla. Pölkkypäisintä oli, että VVM itse pyysi tätä muutosta ja siten suorastaan aneli raippaa itselleen ja kansalaisille, vaikka valhe kelpasi EU:lle, kun Suomea kammettiin euroalueen jäseneksi.

 

Jarrukengät savuavat myös kysynnässä ja kulutuksessa 

Lähitulevaisuudessa käyttöön otettava velkajarru pahimmillaan heikentää valtiontaloutta enemmän kuin vahvistaa sitä, sillä kaikkeen sopeuttamiseen, kuten juuri leikkaamiseen ja verojen kiristämiseen, liittyy rekyylivaikutus.

Velkajarrulla on samanlainen kaksisuuntainen vaikutus kuin korkojen nostolla. Yhtäältä koronnostot voivat hillitä inflaatiota, kun rahan määrä markkinoilla vähenee, mutta toisaalta koronnostot myös kiihdyttävät inflaatiota, kun tuotantokustannukset ja sitä kautta hinnat nousevat (aiheesta täällä ja täällä). Olennaista olisi löytää tasapaino näiden kahden välillä.

Liian kireälle vedetty velkajarru voi romuttaa Suomen julkisen talouden lopullisesti, kun koneesta loppuu höyry kokonaan, ja ollaan syvenevän kierteen äärellä.

Perusturvan leikkaukset heikentävät kotimaista kysyntää ja rapauttavat kansaa, mikä voi näkyä sosiaali- ja terveyspalvelujen tarpeen kasvuna. Veronkiristykset hyydyttävät kuluttamista nekin. 

Pahimmillaan jarru leikkaa kulutuksen ja talouskasvun pois, siis juuri sen, joka valtiontalouden hoitamisen keinoista on tehostamisen ohella jäljellä, kun muut keinot, eli velanotto, verotus ja leikkaaminen on jo käytetty.

Leikkaamalla aiheutettu ostovoiman aleneminen pudottaa asuntojen hintoja ja leikkaa niissä olevan arvon pois. Kun suuri osa kansalaisten varallisuudesta on asunnoissa, tämä merkitsee kansallisen varallisuuden ja vakuusarvojen tuhoutumista ilman silminnähtäviä drooni-iskuja ja pommituksia.

Ainoa keino valtionvelkojen hoitamiseen niin Suomessa kuin muissakin Euroopan entisissä hyvinvointimaissa (eli nykyisissä kehitysmaissa) taitaa olla akordi, eli julkisten velkojen anteeksi antaminen. Tämä voisi käydä päinsä keskuspankkivelkojen osalta. Noin 40 prosenttia Suomen valtion veloista on keskuspankkiluottoja, jotka voidaan kirjata keskuspankin taseeseen ikuisina roskalainoina. Koron niistä saa valtio itse, koska ne ovat valtionpankin luottoja.

Akordi tai velan hävittäminen keskuspankin taseesta olisivat perusteltuja ratkaisuja, koska vuoden 2008 finanssikriisistä ja viimeistään koronakriisistä asti keskuspankit kautta maailman ovat muutenkin ottaneet rahamarkkinat haltuunsa käyttäen rahaprintteriä.

Keskuspankin jakaman helikopterirahan osalta valtion veloista ei tarvitse olla niin hirveän huolissaan kuin poliittisessa retoriikassa väitetään. 

Nobel-palkittu taloustieteilijä Paul Krugman kirjoitti jo vuosia sitten New York Timesiin artikkelin Nobody understands debt ja tarkoitti muun muassa, että ihmiset eivät yleensä ymmärrä luotottamisen olevan kaiken talouden primus motor.

Siihen perustuu väite money is debt, jonka voisi kääntää varallisuus on velkaa”.

Olennaista on, että velkapääomalla rakennettaisiin jotakin pysyvää ja tuottoisaa, kuten bluffiin perustuvalla fiat-rahalla on tehty teollistumisen aikakaudelta asti, eikä myöskään helikopteriraha valuisi syömävelaksi. 

Kansainvälistä sympatiaa Suomelle ei ilmeisesti kuitenkaan heru, koska EU todennäköisesti rajoittaa tai lopettaa tukipakettipolitiikkansa juuri silloin kun Suomi romahtaa Kreikan ja Espanjan tasolle, ja maamme olisi aika ojentaa kätensä Brysseliin ja Frankfurtiin.

Sieltä suomalaiset kerjäläiset ohjattaneen ”liiallisen alijäämän menettelyyn” ja maamme IMF:n ruoskinnan alle, vaikka EU ja sen euroalue itse ovat syypäitä julkisen taloutemme rampauttamiseen jatkuvalla aneiden kiskonnallaan ja vahvan euron sekä korkean koron politiikallaan.

Vertailun vuoksi, pientä on vielä Suomen valtion absoluuttinen velka, sillä rikkaana pidetyn Yhdysvaltojen valtionvelka on 37 300 miljardia dollaria, eli asukasta kohti noin 109 000 dollaria, kun Suomen vastaavat luvut ovat 183 miljardia euroa ja asukasta kohden 32 300 euroa. Tosin USA:n varallisuusaste ja suoritumiskyky ovat huomattavasti parempia.

 

Velkajarru tekee Suomesta Singaporen ja SDP menetti pelin

Kasvua jarruttavan ominaisuuden lisäksi velkajarru voi olla myös poliittisesti kohtalokas. Itsepetos on petoksista pahin, sillä syyllinen on paikalla koko ajan.

En ollut lainkaan ilahtunut eräiden vasemmistoliittolaisten tavasta vastustaa esimerkiksi NATO-konsensusta eduskunnassa, mutta tässä velkajarruasiassa Vasemmistoliitto oli varmasti puolueista rehellisin ja totuudenmukaisin.

On mielenkiintoista havaita ja todistaa, millä metodeilla ja instrumenteilla tuota velan supistamistavoitetta lopulta edistetään. 

Kun pelkkä käsijarrukäännöksen tekeminen (velkasuhteen taittaminen ja velkaantumisen pysäyttäminen) tekee kipeää, kuinka mahdotonta onkaan tehdä ylijäämäisiä budjetteja?

Täysin mahdotonta, ainakin leikkaamalla.

Sen jälkeen Suomessa ei olisi enää julkista terveydenhuoltoa, sosiaaliturvaa eikä maksutonta koulutusta, ja maassamme kukoistaisi ainoastaan ruumisarkkuteollisuus.

Amerikkaa Suomesta ei sillä tavalla tulisi, vaan Singapore. Yhdysvalloissa kun on vielä edes jonkinlainen julkinen ja osittain maksutonkin terveydenhuolto ja peruskoulutus, työttömyysturva ja sosiaaliturva, toisin kuin Singaporessa.

Singaporen malli on Kokoomuksen tavoite Suomelle. Singaporessa ei ole nimittäin minkäänlaista työttömyys-, sosiaaliturva- eikä eläkejärjestelmää, vaan kaikki perustuu yksilön omaan etukäteissäästämiseen niin sanotuille sosiaaliturvatileille. (Jälkikäteissäästämistä sanottaisiinkin kansalaisten henkilökohtaiseksi velkaantumiseksi.)

Todennäköisesti velkajarru on jäävä samanlaiseksi poliittiseksi Pinokkioksi kuin Juha Sipilän (kesk.) aikoinaan mainostama kilpailukykyloikka” ja tajunnan räjäyttävä yhteiskuntasopimus”, jonka hän keksi kai Jean-Jacques Rousseaulta. Niitä ei muistane enää kukaan.

Mutta tuleviin eduskuntavaaleihin velkajarrulla on merkitystä. Merkitystä on erityisesti sillä, millä keinoilla velkajarrun kahvasta ryhdytään vetämään.

Kun gallupeja johtava SDP meni velkajarrusopimukseen mukaan, se livahti Kokoomuksen povitaskuun samalla tavalla kuin Perussuomalaiset kesän 2023 hallitusneuvotteluissa, joissa persut pettivät äänestäjänsä pahan kerran.

Harmonian havina kertoo nyt, että kulissien takana puuhataan kolmen suuren hallitusta. SDP on seuraavassa hallituksessa kuitenkin vain, jos se voittaa vaalit ja saa hallituksenmuodostajan tehtävän sekä vetää perässään Kepun ja Kokoomuksen. Näin ei välttämättä käy, koska leikkauksista kärsineiden demarien kylki vuotaa Vasemmistoliittoon, ja SDP jää vaaleissa kakkoseksi, kuten viimeksikin.

Myös Keskusta taipui Kokoomuksen ja Perussuomalaisten velkajarruehdotukseen, koska Kepu himoaa seuraavaan hallitukseen. Todennäköisesti käykin niin, että nykypohja jatkaa täydennettynä Kepulla, jonka kannatus nousee saman verran kuin Perussuomalaisten romahtaa perusturvaleikkausten vuoksi.

 

Velkajarrun vaatimat leikkaukset voivat repäistä yhteiskuntamme kahtia

Velkajarru tarkoittaa siirtymistä kahden kolmasosan diktatuuriin, jossa työssä käyvä kansanosa menestyy kohtalaisesti ja yksi kolmannes vedetään kokonaan kölin alta.

Solidaarisuuden vuoksi seuraavan hallituksen pitäisi hakea sopeutukset ansiotuloveron korotusten ja korkeiden työ- ja virkamieseläkkeiden leikkaamisen suunnalta, mikä ei tietenkään käy Kokoomukselle.

Totuus on, että mikäli on jatkuvia ansiotuloja, on varaa myös maksaa veroja. Tyhjästä ei voi ottaa. Nyt olisi palkansaajien vuoro kärsiä.

Hyvätuloisten hunajaiset ansiotuloveron alennukset ovat olleet tähänkin asti virhe, sillä niillä ei ole ollut kansantalouttamme elvyttävää vaikutusta ylimäärän päädyttyä ulkomaanmatkoihin, tuontiluksukseen ja rahastoihin. Työeläkepommi puolestaan on rakennettu valheellisten lupausten varaan, joita ei voida kattaa mistään rahastoista eikä verovaroista, joten työeläkkeiden leikkaaminen on yhtä välttämätöntä kuin eläkeiän korottaminen.

On myös aika leikata pelkästään säilyttävistä yritystuista ja maataloustuista. Maatalousyrittäjät eivät ole koskaan maksaneet kunnolla veroja laittaessaan lähes kaikki menonsa maatilatalouden poistoihin, ja tuloistaan noin puolet ovat tukia.

Olisi lopetettava myös listaamattomista osakeyhtiöistä maksettavien osinkojen verohuojennukset, sillä niitä ei ole esimerkiksi yksityisillä metsänomistajilla ollenkaan. Metsien uudistamiseen tarkoitetut Kemera-tuet valtio lopetti kokonaan vuoden 2023 lopussa, vaikka se lailla pakottaa istuttamaan metsät hakkuiden jälkeen. Kuitenkin puun kasvamista joutuu odottelemaan noin sata vuotta, ja valtio vie pääomatuloista 30 tai 34 prosenttia, mutta jatkuvaa vuosituottoa tekevien listaamattomien osakeyhtiöiden tuottoja kohdellaan silkkihansikkain.

Varallisuusveroja ja pääomatulojen verottamista en kuitenkaan priorisoi, sillä omaisuuden pois verottaminen tarkoittaa köyhdyttämistä ja perustuslaillisen omaisuudensuojan vaarantamista. Vertailun vuoksi esimerkiksi asumistuen poistaminen omistusasukkailta oli monelle työttömäksi joutuneelle omistusasukkaalle 100 prosentin varallisuusvero, josta monet varmasti hirttäisivät valtiovarainministerin. 

Valtion pitäisi hakea säästökohteensa sellaisista menoista, jotka eivät ole Suomen kansalaisten ja valtion ydintoimintojen kannalta välttämättömiä.

Niitä ovat byrokratia, sukkapuikkoneuvostot, kehitysapu, maahanmuuttokulut, kotouttamisteollisuus ja yleinen vihersosialismi, kuten ilmastonsuojeluvelvoitteet, asunto- ja rakentamisdirektiivit, metsiensuojelumääräykset, hiilinieluhysteria ja kaikki muu etenkin energian hintaa nostanut puoskarointi, joka on heijastunut monen asian kallistumiseen ja runnellut maatamme tavoilla, joista kirjoitin muun muassa täällä ja täällä.

Koko sosiaaliturvajärjestelmämme pitäisi korvata yksitasoisella, tasasuurella ja juustohöylätyllä työttömyysturva-, eläke- ja sosiaaliturvajärjestelmällä, joka olisi negatiivisen tuloveron kaltainen.

Se poistaisi korkeat työttömyyspäivärahat ja työeläkkeet ja toisaalta nostaisi perusturvan riittävälle tasolle, jotta sen lisäksi ei tarvittaisi sen enempää asumistukia kuin toimeentulotukekaan, joka yhdessä varattomuusehtojensa kanssa on pahiten köyhyyteen kannustava loukku.

Olen luonnostellut perustulon kaltaisen dynaamisen perusturvamallin jo teoksessani Työttömän kuolema – Johdatus uuteen työyhteiskuntaan ja työn filosofiaan (Yliopistopaino 2005, 2. uud. p. 2010, 3. uud. p. 2015), ja palaan asiaan myöhemmin tänä syksynä.

10. lokakuuta 2025

Macho-kauppa

Vihreillä ilmastopastoreilla on syytä huoleen, sillä Donald Trump uhkaa särkeä Suomesta tilaamillaan jäänmurtajilla nekin viimeiset napajäät, joita ilmaston kuumeneminen ei sulata.

Yhdestätoista aluksesta vain neljä rakennetaan Suomessa. Valmistaapa ne lopulta Helsingin, Turun tai Rauman telakka (kuten nyt näyttää), suomalaista osaamista valuu mallikappaleiden mukana ulkomaille.

Asian voi sanoa niin, että Stubb ja hänen kauppakomppaniansa myivät suomalaisen jäänmurtajaosaamisen Amerikkaan, jossa tietotaito voidaan hyödyntää teollisten resurssien puolesta tehokkaammin, ja Suomi saa yhdysvaltalaistoimijoista ylivoimaisen kilpailijan.

Diili muistuttaa Toyotan metodia. Japanilaisinsinöörit kävivät takavuosina Mercedes-Benzin tehtailla Saksassa ja muina miehinä teollisuusvakoilivat tuotantolinjojen menetelmät kopioiden ne omiin tuotantolaitoksiinsa. Juuri siksi Toyotat lähtevät käyntiin kuin palmun alta ja ovat katsastustilastojen parhaimmistoa jopa esikuviensa ohi.

Trumpilla voisi olla varaa ostaa miljardien murtajat vaikka Floridan takapihalleen, mutta valtion piikkiin ei majesteettikaan voi ostaa mitään yksin. Vaikka poikkeuksellisen päätöksen ulkomaisesta hankinnasta tekeekin Yhdysvalloissa presidentti, aiesopimuksen realisoimiseksi tarvitaan sekä kongressin rahoitussuostumus että tilauksen osapuolten nimet. 

Sikäli kuin Turun ja Helsingin telakat pääsevät tilauksista osille, kaupat tehdään saksalaisen tai kanadalaisen yhtiön kanssa. Meyer Turku on saksalaisessa omistuksessa ja Helsingin telakka kuuluu kanadalaiselle Davielle, joka suunnittelee rakentavansa osan aluksista Teksasissa. Rauman telakan kumppani yhdysvaltalainen Bollinger (ei samppanjaa) puolestaan aikoo rakentaa osan murtajista Louisianassa.

Kyllä näistä tilauksista jotakin myös Suomeen valuu, mutta enimmäkseen vain työpaikkojen ja alihankintojen muodossa. Pääomaomistajat hilloavat liikevoitot ulkomaille. Siinä mennään ritisevillä jäillä.

Trump kehui diiliään edulliseksi, ja Stubb vastasi TV-kuvassa, että saitte murtajat puoleen hintaan ja puolessa siitä ajasta, jonka rakentaminen kestäisi muualta tilattaessa. Yksityiskohtaisten hintatietojen puuttuessa kaupan kannattavuus yhtiöille jää arvailujen varaan.

Menettely ei poikkea Kekkosen-aikaisesta kompensaatiokaupasta, jolloin suuria diilejä tehtiin poliittisella huipputasolla, mutta ilmansuunta oli toinen. Liikemiehet lyllersivät kylkimyyryä liideriensä varjossa, ja kauppojen tarkoitus oli saada poliitikoille sulkia hattuun. Ensin tehtiin kauppoja, ja sitten pohdittiin hintaa – ja mitä ostettaisiin tai myytäisiin. 

Suomi ostaa Yhdysvalloista aseita jäänmurtajakauppojen kokonaisarvoa suuremmilla summilla. Murtajatilauksen kokonaisarvoksi on esitetty noin 5,3 miljardia euroa, kun taas pelkkä F-35-kauppa maksoi kaksin verroin. Kauppatasetta tilaus tasoittaa, mutta kyynisesti katsellen lasi on puoliksi tyhjä. Jäitä siis siihenkin lasiin.

Ei ole epäilystäkään, etteikö murtajakaupalla olisi vahvaa vertauskuvallista merkitystä. Se hitsaa Suomea ja Yhdysvaltoja yhteen ja hillitsee täällä koettavaa turvattomuuden tärinää. Kyseessä on todellinen macho-kauppa, jota sopii juhlistaa Keltaisen jäänsärkijän” sanoilla.

Pulaa tulee kuitenkin varsinaisista levyseppähitsaajista. Suomesta ei löydy sellaisia työläispataljoonia, jotka kykenisivät Yhdysvaltain tilaukset toimittamaan, kun telakoiden tilauskirjat ovat täynnä, amisviikset eivät ole muodissa ja 70 prosenttia nuorista käy jonkinlaista korkeakoulua.

Siitä Petteri Orpo (kok.) saanee jälleen aiheen imaista Suomeen kiinalaisia, bulgarialaisia ja muita iskurityöläisiä, joiden ansiotulot valuvat ulkomaille, eikä työpaikoilla pärjätä olematta itämaisten kielten dosentteja. Tässä joudutaan suorastaan ahtojäihin.

Kukaan tuskin haluaa telakoille myöskään paikallisen sopimisen neuvottelukuntaa, valtakunnansovittelijan sivutoimistoa tai häirintäyhdyshenkilöiden kaaderia päivystämään ukrainalaisten sotapakolaisten laajasti paheksuttua hyväksikäyttöä.

Suomalaisten pikavierailu Valkoisessa talossa jäi seremonialliseksi diilin sinetöimiseksi. Symbolisena eleenä se tyydyttää kotimaista poliittista älymystöä, vaikka toisella kädellään Trump on hukuttamassa Euroopan maiden talouksia poskettomiin NATO-vaateisiinsa. USA-riippuvuus voi olla sekä U että M.

After down -fiiliksistä huolimatta on myönnettävä, että Alexander Stubb veti jälleen roolinsa Diili-show’ssa niin mallikelpoisesti, että häntä voisi ajatella Yhdysvaltain varapresidentiksi tai Trumpin manttelinperijäksi, ellei suomenruotsalainen syntyperänsä estäisi.

Myös pääministeri Petteri Orpo ja ulkomaankauppaministeri Wille Rydman (ent. kok., nyk. ps.) strippasivat ja larppasivat sivunäyttämöillä osansa oikein hyvin.

Pienet punakynät ovat tosin iloinneet sossumediassa, että Sanna Marinin (sd.) ponnistusten hedelmiähän tässä korjataan! Marinin hallitus kyllä liimasi Suomen onnistuneesti NATOon, mutta pitkin hampain, ja suhteet Yhdysvaltoihin lämmitti Niinistö.

Juha Sipilän (kesk.) hallitus puolestaan päätti F-35-kaupan ja sen teollisen yhteistyön (industrial participation) velvoitteet, kun taas vasemmiston neropatit vastustivat tuotakin hankintaa viimeiseen asti. Varsinaisia vastakauppoja ei tuolloin velvoitettu tekemään, joten kyllä kunnia ja vastuu jäänmurtajakaupoista kuuluu Stubbille ja Trumpille.

Kiihottavin kysymys on edelleen huomiotta: toimisivatko jäänmurtajat dieselillä, LNG:llä vai ydinvoimalla, vai jollakin muulla?

Haiskoon tehdas, leipää tuo se vain! Näin joka tapauksessa pelastuu muutama telakan lähellä oleva ravintola, ja suut ovat täynnä pullaa.

Voidaan lopulta kysyä, mitä Trump jäänmurtajalaivastollaan tekee. Laittaako hän kannelle kanuunoja? Suunnitteleeko hän Grönlannin annektoimista tai drill baby -unelmansa ekspansoimista arktisille napa-alueille?

Tässä maailmassa pitäisi murtaa muitakin jäitä. Kehitysmaassahan tässä selvästi eletään, kun ainoa valonpilkahdus on Amerikan-apu ja teknis-immanentti konekauppa.

Kenenkään ei myöskään pitäisi haksahtaa niihin kognitiivisiin virhepäätelmiin, jotka houkuttelevat olettamaan, että Suomi on jotenkin Yhdysvaltain presidentinhallinnon suosiossa. Ei ole. Valtioilla kun ei ole fiiliksiä ollenkaan vaan pelkkiä intressejä. Trumpin USA on toiminut opportunistisesti ja jopa saalistavasti, kuten Ukrainan mineraalidiilistä muistetaan. Jäänmurtajia ei ostettu täältä siksi, että Suomi on Suomi, vaan siksi, että vähän kilpaillulla alalla ei ollut paljoa tarjontaa. Ja aivot vuotivat Amerikkaan.

Kyseessä oli eräänlainen onnenkantamoinen eikä näyttö Suomen taloustrendien lähtemisestä lentoon. Siten se todistaa taloushistoriallisesta opetuksesta, joka on: hallitustemme sisäpoliittisilla sopeutus- ja työmarkkinatoimilla on ollut hyvin vähän vaikutusta julkisen talouden tilaan, ja asiat ovat korjaantuneet vasta ulkomaisten vaikutusten kautta.

8. lokakuuta 2025

Hallitus juottaa suomalaisia kuin konkistadorit intiaaneja

Hallitus aikoo viimeistellä sosiaaliturvan leikkauksilla aikaansaamansa tuhot lakiesityksellä, joka mahdollistaa alkoholijuomien kotiinkuljetuksen ja tilaamisen ulkomaisista verkkokaupoista.

Voidaan kysyä, mitä tällä oikein tavoitellaan. Koko syksyn mediassa ja kaupungilla on pulistu muuntohuume alfa-PVP:n haitoista ja järjestyshäiriöistä.

Hallitus on ilmeisesti päätellyt, että Suomessa ei ole riittävästi päihdeongelmia ja aikoo siksi juottaa suomalaiset humalaan niin kuin konkistadorit juottivat reservaatti-intiaaneja paloviinalla. 

Kokoomukselta tuo on sangen ymmärrettävää, koska suihkuseurapiirit ovat aina halunneet kokkelinsa ja samppanjansa hyttiin.

Alkoholin kotiinkantokaupalla pidetään myös persuäijät tyytyväisinä, koska siten hekin saavat kaljansa TV-tuoliensa viereen ilman, että vaimoa täytyy juoksuttaa kauppaan hakemaan.

RKP:ssä iloitaan, koska syntyy työtä maahanmuuttajataustaisille Wolt-kuskeille, jotka eivät itse alkoholiin koske, kun uskontonsa kieltää sen. Mutta nauravat päälle, kun rappiosuomalaiset makoilevat tajutonna divaaneillaan.

Todennäköisesti myös Päivi Räsänen vähän fleksaa, jotta ministerinsalkut säilyisivät krisuilla. 

Oppositiokaan ei tohdi liioin vastustaa alkoholin kotiin kantoa, sillä täytyyhän Sörnäisten punavihreät sinitukat kastaa kerran päivässä happoon. Liberaalit vastaavat, eivätkö kansalaiset osaa muka itse päättää, paljonko juovat: on aika siirtyä jatkuvan päiväkännin ranskalaiseen viinikulttuuriin tai desinfioida sisäelimet 80-prosenttisella skottiviskillä.

Lakia esittävä Sanni Grahn-Laasonen (kok.) on hallituksen mädin ministeri, sillä juuri hän on vienyt läpi kaikki sosiaaliturvaleikkauksia koskevat lakiesitykset, joiden tuottamia murheita koetetaan nyt hukuttaa alkoholiin. Toiseksi mädin oli Kai Mykkänen (kok.), joka aloitti asumisoikeusjärjestelmän romuttamisen tietoisena siitä, että kurjistuneet kodit ovat kaiken kurjuuden alku ja juuri.

Vastuutaan hallitus pakenee hallitusohjelman taakse. Ministerit katsovat olevansa hallitusohjelmansa orjia kuin pahoin alkoholisoituneet addiktiopotilaat. Hallitusohjelman etu- ja takapiruina puolestaan toimivat napamies Petteri Orpo ja pääideologi Ben Zyskowicz.

Kansalaisten kapina vaimenee viinaan, niin kuin käyttökynnysten alentaminen lisää kulutusta myös huumehuoneissa.

Perussuomalaiset! Jos teillä vähänkin selkärankaa on, ottakaa hatkat hallituksesta. Syitä on myös 99 muuta. Kokoomus on runnellut kansalaisten perusturvaa Perussuomalaisten äänestäjäkunnan etujen vastaisesti. Lisäksi Perussuomalaiset ovat Kokoomuksen kanssa eri mieltä lähes kaikesta muustakin, kuten Petteri Orpon siltarumpupoliittisesta tunnin junasta, päästövähennyksistä ja hiilinielun kasvattamisesta.

Joten miksi jatkaa hallituksessa, jossa perussuomalaisia viedään kuin mätää kukkoa, ja puolue joutuu ottamaan kaikki osumat kansalaisten vastalauseista?

5. lokakuuta 2025

Tulitauko ja rauhankyyhkyt

Julkaisin alkuvuodesta kirjoituksen, jossa analysoin, mitä myönteisiä asioita Donald Trump voi tarjota toisella virkakaudellaan. Arvelin, että kaikki ei menisi niin huonosti kuin demokraatit ja poliittinen vihervasemmisto ennustivat omissa synkistelyissään.

Trump on nyt kaikkien riemuksi saamaisillaan aikaan tulitauon, aselevon ja jopa kestävän rauhantilan Gazan alueelle, ehkä Lähi-itään laajemminkin.

Hamas on vapauttamassa panttivangit, ja aseita vaaditaan hiekkaan. Trump aikoo itse johtaa niin sanottua Rauhanneuvostoa Israelin ja palestiinalaishallinnon välisen sopimuksen aikaansaamiseksi.

Ensi viikko on Nobel-palkintojen jakoviikko. Juuri siksi Trump asetti ehdotelmansa hyväksymisen takarajaksi tämän viikon lopun.

Ainoa, mikä voi estää Trumpia saamasta Nobelin rauhanpalkintoa, on hänen oma kunnianhimonsa ja omahyväisyytensä. 

Trump lausahti eräässä puheessaan, että jos palkintoa ei myönnettäisi hänelle, se olisi loukkaus koko Yhdysvaltoja vastaan.

Kunniapalkintoja ei yleensä myönnetä omista pyynnöistä eikä anomuksista. Palkittavia voivat Nobel-säätiön mukaan ehdottaa muun muassa kansallisten parlamenttien ja hallitusten jäsenet, aiemmat rauhanpalkinnon saajat, Nobel-komitean jäsenet tai tiettyjen tieteenalojen professorit.

Yli kolmensadan ehdolla olevan joukossa on tietenkin Donald Trumpin nimi, mutta kilpailu, ilkeys ja kansalliset rajat ylittävä kateustekijä saavat varmasti aikaan sen, että Trump kuitataan näytöiltään epävarmaksi, ruohonjuuritason ylittäväksi ja muutenkin rahoissaan olevaksi.

Hänen sijastaan palkittaneen joku Julia Navalnija, Svjatljana Tsihanouskaja, Jina Amin, Mahbouba Seraj, Narges Mohammadi tai Helsingin yliopiston kunniatohtori Greta Thunberg, joka hänkin pyrkii ottamaan kaiken irti Gazan kriisistä.

Palkitsemisen periaatteet ovat samanlaiset, joilla jaetaan myös kirjallisuuspalkintoja ja Suomen Akatemian sekä yliopistojen virat ja määrärahat. Kummallisin voittaa, tai jokin järjestö tai verkosto. Korostetaan vuorovaikutusta eikä yksilön ponnistuksia. Trump leimataan pakottajaksi. Tulokset jätetään varjoon.

Trumpia vastaan voidaan kääntää myös se, että rauhantila todennäköisesti jää väliaikaiseksi, kuten kaikki maailmassa. Ideologinen konflikti arabien ja juutalaisten välillä on nimittäin ratkaisematta, eikä se rajoitu tonttikiistaan.

Jonkin ajan kuluttua alueella on taas täysi rähinä päällä, eikä se johdu rajoista eikä rauhanpyrkimyksistä, vaan konfliktin vuosisataisesta ikuisuudesta. Hetkisen kuluttua rauhankyyhkyjen höyheniä taas pöllytetään.

Tämän takaa se, että maailma ei pääty mihinkään sopimukseen, ja Hamas jää olemaan muiden muassa Hizbollahin tuella. Se nähdään hamassa tulevaisuudessa.

---

Päivitys 10.10.2025: Trump jätettiin ilman dynamiittin keksijän rauhanpalkintoa, joka myönnettiin jokseenkin tuntemattomalle ja vähän ansioituneelle venezuelalaiselle María Corina Machadolle.

Media teki monta sotaa lopettaneen Trumpin lyttäämiseksi paljon työtä niin täällä kuin tuollakin. Väitettiin, että vaa’assa painoivat Trumpin puheet Grönlannin liittämisestä Yhdysvaltoihin ja aikataululliset kiireet; tosin Obaman käteen Nobel-plakaati ehti etuajassa.

Trumpin reaktiot tuntien hänen kannattaisi perustaa oma kilpaileva rauhanpalkintonsa ja myöntää se itselleen, aivan niin kuin hän perusti oman Truth Social -viestipalvelunkin. Hänellä lienee Nobel-säätiötä enemmän varoja.

 

Aiheesta aiemmin

Palestiinatyttöjen painajainen – Miksi valtion tunnustaminen viipyy? 

Ikuinen näyttö monikulttuurisen yhteiskunnan epäonnistumisesta