Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta julkaisi eilen raportin ”Kestääkö hyvinvointiyhteiskunta?” (4/2014), joka on tulos netissä toimeenpannusta kansalaiskeskustelusta ja asiantuntijoiden sekä järjestöjen kuulemisesta. Teos on osa eduskunnan soveltamaa osallistamis- ja joukkouttamishanketta, ja myös minulla on ollut ilo olla sen sorvaamisessa mukana.
Kun kansanedustuslaitos pyrkii parantamaan demokratiaa (ikään kuin demokratia ei kuuluisi jo eduskunnan omaan olemukseen), tällaisella imagon kohottamisella on luonnollisesti poliitikkojen omaa asemaa ja valtaa vahvistava piilofunktio: hyväksynnän hankkiminen eduskunnan omalle työlle.
Nähdäkseni on kuitenkin parempi, että osallistamista on, kuin että sitä ei ole, sillä tätä kautta voi toivoa, että ainakin joitain ideoita saataisiin toteutettua. Kyse on siis siitä monien kaipaamasta suoran demokratian luomisesta, avoimuudesta ja läpinäkyvyydestä. Kirjaan tähän vielä lyhyesti omia näkemyksiäni Suomen tulevaisuuden kehityssuunnista.
Globaali veronkierto kuriin
Hyvinvointiyhteiskunnan kyseenalaistuminen ei johdu hyvän tahdon eikä
ideoiden puutteesta, vaan kyseessä on valtion ja kuntien rahoituskriisi.
Myöskään euron kriisi ei ole enää pankkikriisi vaan nimenomaan julkisen
talouden finanssikriisi.
Valtion ja kuntien
kassakoneet eivät kilise, koska verovaroja virtaa ohi haavin etupäässä yritysten
harjoittaman veronkierron vuoksi. EU:n komissio on laskenut, että
verotuloja jää tämän vuoksi saamatta noin 1000 miljardia euroa, mikä
vastaa eurossa olevien valtioiden vuotuista velanottoa.
Ennen
kuin ryhdytään leikkaamaan hyvinvointipalveluista ja sosiaaliturvasta,
olisi kysyttävä, miksi verokertymä ei riitä pitämään yllä
hyvinvointiyhteiskuntaa, vaikka BKT:mme on nykyisin olennaisesti parempi
kuin 1980-luvulla, jolloin elettiin hyvinvointiyhteiskunnan
kukoistuskautta eikä valtiolla ollut velkaa juuri lainkaan.
Vastaus on,
että globaali talous, valtioiden ajautuminen verokilpailuun ja EMU:n
jäsenyys ovat avanneet rajat kierolla tavalla ja mahdollistaneet työn ja
pääomien pakenemisen kolmanteen maailmaan. Tarvitaan
lisää kansainvälistä sääntelyä ja kansallisen itsemääräämisoikeutemme palauttamista, jotta hyvinvointivaltioiden
taloudellinen pohja voitaisiin turvata.
Kehnoa
nykytilanteessa on, että verosuunnitteluun kykenevät globaalit
suuryritykset välttyvät veroilta, mutta kansalaisiin kohdistuvia
kulutusveroja ja henkilöverotusta nostetaan. Asian pitäisi olla
päinvastoin, sillä ihmisten hyvinvoinnilla on itseisarvo, kun taas
taloudellisella koneistolla on lähinnä välinearvo hyvinvoinnin
tuottamisessa.
Sertifikaateista ja standardeista joustettava
Sääntelyä olisi purettava
kotimaassa, jotta työ- ja talouselämä saataisiin toimimaan tehokkaasti.
Muun muassa rakentamisnormit ovat nykyisin niin jyrkkiä ja syheröisiä,
että ne toimivat asuntopulan ratkaisemisen esteinä.
Esimerkiksi
350 000 euroa maksavan Vuosaari-kolmion hinnasta lähes 100 000 euroa
johtuu sellaisista rakentamisnormeista, joita ilman kyseinen pytinki
saataisiin pystyyn ja asuttavaksi. Karsia voitaisiin
parkkipaikkanormeista, saniteettitilojen soveltuvuudesta kaikille
liikuntarajoitteisille, valtavien yhteistilojen (joita kukaan ei käytä)
rakentamisesta tai nollaenergialuokasta. Yleensäkin ympäristönormeihin
sitoutuminen kannattaa vain, mikäli kaikki maailman maat sitoutuvat niihin, sillä muutoin tapahtuu hiilivuotoa. Toinen tärkeä sääntelyn purkamisen alue on työelämä.
Perustulo voimaan, eläkkeille katto ja ansiosidonnaiset pois
Sosiaaliturvan universaalisuusnormin ohella vallitsevaa
vastavuoroisuusperiaatetta on sovellettu tähän asti niin, että työtöntä
ihmistä käytetään välineenä ay-liikkeen ja työnantajien välisessä
sodassa. Vastavuoroisuusperiaate merkitsee, että sosiaaliedut olisi
ansaittava ja että niiden saamiseksi olisi sitouduttava olemaan
työmarkkinoiden käytettävissä. Nykyisin tätä periaatetta tulkitaan liian
ahtaasti.
Ammattiyhdistysliike painostaa työnantajia työttömien
tekemättömyydellä, ja työnantajat puolestaan toivovat, että työttömiä
olisi mahdollisimman paljon, jotta olisi, mistä valita ja palkkoja
voitaisiin tinkiä alaspäin. Tässä asemassa työtön ei saisi
omin toiminkaan tehdä mitään rakentavaa, kuten kehittää itseään
esimerkiksi opiskelemalla. Ongelmana on opintotuen säätäminen työttömän
perusturvaa huonommaksi.
Sosiaaliturvaa tulisi uudistaa
niin, että kaikille työelämän ulkopuolella oleville maksettaisiin sama
määrä rahaa, toisin sanoen perustuloa, joka järjestettäisiin
negatiivisen tuloveron muotoon. Kyseessä ei olisi kansalaispalkka vaan
toimenpide, jolla sosiaalietuuksien tilkkutäkkiä yksinkertaistettaisiin.
Juuri tämä vapauttaminen mahdollistaisi vastavuoroisuuden toteutumisen
ja sen, että työttömät voisivat osallistua arvotuotantoon työelämän
ulkopuolella, osa-aikatöissä, tilapäistöissä, opiskelemalla ja muun kuin
palkka- tai yrittäjätoiminnaksi organisoidun arvotuotannon piirissä,
esimerkiksi taiteessa tai tieteessä.
Järjestelmän kautta ei
jaettaisi entistä enempää rahaa, mutta rahan osoite vaihtuisi.
Opiskelija, joka tekee tärkeää työtä kehittämällä itseään, saisi saman
perustoimeentulon kuin työtön nyt. Eläkepommi purettaisiin poistamalla
työ- ja virkamieseläkkeet kokonaan ja määräämällä kaikille työelämän
ulkopuolella oleville eläkeläisille tasaeläke, joka riittäisi
perustoimeentuloon. Myös ansiosidonnaiset päivärahat tulisi poistaa ja
näin täyttää esimerkiksi opiskelijoiden tulovajetta.
Hyvät
edellytykset tähän mittavaan uudistukseen antaa se, että puhe
”eläkekertymästä”ja ”ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta” on
valheellista. Tosiasiassa eläkerahat (noin 160 miljardia euroa) ovat
eläkekassojen kiinteistö- ja muissa sijoituksissa, eivätkä kassat maksa
eläkeläisille oikeastaan muusta kuin pääoman tuotosta.
Toiseksi
ansiosidonnainen työttömyysturva ei ole mikään työttömän
omavarainen pankki, vaan työttömyyskulujen hoitoon uppoavat rahat
tulevat suurimmaksi osaksi valtion budjetista. Eläkeyhtiöiden tulisi realisoida pääomansa ja palauttaa rahat nyt eläköityville
suurille ikäluokille, jotta vältyttäisiin siirtämästä eläkerasitusta
verotuksen kautta nuorille ja työelämässä oleville.
Myös eläkkeen saajan
ja työttömän asema paranisi moraalisesti, mikäli sosiaaliturva takaisi
vain minimitoimeentulon eikä luksuselämää. Kaiken kaikkiaan uudistus merkitsisi työvoiman käytön tehostumista, kun jokaisella kynnelle kykenevällä olisi motiivi työskennellä perustulona saamansa etuuden täydentämiseksi.
Tekemisen muotoesteitä karsittava
On
jatkettava hallinnon ja säädösviidakon purkamista yrityselämässä ja kunnallispolitiikassa. Suuri osa yritystuista
voitaisiin välttää, mikäli yritysten käynnistäminen tehtäisiin
helpommaksi. Kunnallishallinnossa valitustiet, jotka on laadittu
demokratian turvaamiseksi, ovat nykyisin niin pitkiä, että ne johtavat korruptioon ja siten pikemminkin kumoavat demokratiaa kuin luovat
sitä. Byrokratiaa pitäisi karsia toiminnan hyväksi.
Olisi
ajateltava tarkemmin, mitä loppujen lopuksi kannattaa tukea. On
absurdia, että poliitikot suunnittelevat esimerkiksi Talvivaaran
velkojen akordia, joka olisi arvoltaan 1,5 miljaria euroa! Jos valtiolla
olisi ollut käyttää moinen summa pienien yritysten käynnistämiseen ja
tukemiseen, sillä olisi saatu aikaan tuhansia työpaikkoja
maahamme.
Ongelma ei näytä yleensäkään olevan siinä, ettei rahaa olisi, vaan siinä, mihin sitä käytetään. Nykyisin satsataan esimerkiksi innovaatioiden tuotantoon ihan vain fantsujen ideoiden luomiseksi. Tämä on tarpeetonta, sillä maailma on täynnä hyviä ideoita, keksintöjä, patentteja ja innovaatioita.
Keskeinen kysymys on, miten saada ne tuotantoon ja markkinoille. Tähän kannattaisi panostaa jatkuvan innovaatioteollisuuden sijasta. Myös kehitysavun antamisesta olisi siirryttävä kehitysyhteistyöpolitiikkaan, josta toivotaan voittoa molemmille osapuolille win/win-periaatteen ja ”Valmetilla viidakkoon” -strategian mukaisesti.
Työuria pitäisi pidentää alusta ja keskeltä eikä lopusta
Nuoret
ihmiset ovat kansakunnan tulevaisuus. Työurien pidentäminen on
kannatettavaa, mutta uria tulisi pidentää alusta ja keskivaiheilta eikä lopusta. On
kohtuutonta, että kymmeniä vuosia työelämässä olleita pidetään töissä
vain siksi, että näin vältytään eläkkeiden maksamisveloitteilta. Pitäisi
leikata eläkkeitä sinänsä eläkekaton ja tasaeläkkeiden kautta.