6. lokakuuta 2018

Populismia tankkiin, Petteri Orpo


Kokoomuksessa taidetaan lukea blogiani, joka on hyvien poliittisten ideoiden vastaansanomaton varasto. Täältä poimitut ajatukset valtamedia puolestaan laittaa niiden poliitikkojen nimiin, joille valtamedian toimittajat haluavat tuottaa vaalikannatusta.

Kirjoitin elokuussa laajan artikkelin siitä, miten uusi autoverojärjestelmä rankaisee autoilijoita kohtuuttomasti. Arvostelin myös hallituksen kiirettä saattaa tuo käyttökelpoisten ja tehokkaiden ajoneuvojen hintaa poskettomasti nostava järjestelmä voimaan.

Nyt, kuusi kuukautta ennen eduskuntavaaleja, Kokoomuksen Petteri Orpo vaatii Ylen jutussa, että autoverosta pitäisi päästä kokonaan eroon ensi vuosikymmenen loppuun mennessä! Näin hän heitti vesille verkot, joilla hän koettaa kalastella autoilijoiden kannatusta.

Oppositiossa olevat Perussuomalaiset ovat vaatineet autoveron kohtuullistamista koko ajan, kun taas Kokoomuksella olisi ollut tilaisuus alentaa autoveroa ollessaan monessa peräkkäisessä hallituksessa.

Kepun Anne Bernerin ehdotus kuitenkin ammuttiin alas, eikä ihme, sillä se oli huonosti valmisteltu ja olisi jumiuttanut autokaupan koko lainsäädäntötyön ajaksi. Lisäksi se olisi romahduttanut kaupasta äskettäin ulos ajettujen autojen arvon kertaheitolla.

Ei onnistu myöskään Petteri Orpon onnenonginta. Se varmaan puhuttelee aggressiivisesti verotettuja autoilijoita, mutta Orpon ajatukset ovat heitetyt ilmaan niin huolettomasti, että niitä ampuu alas kuin savikiekkoja.

Perussuomalaiset pois sulkiessaan ei Kokoomuksella ole muita mahdollisia hallituskumppaneita kuin demarit ja vihreät, jotka eivät autoilun verotusta alenna. Niinpä hankkeen toteutumattomuudesta voi sitten syyttää asialle nihkeitä hallituskumppaneita.

Orpon hankkeen ankkuri on heitetty taktisesti niin pitkälle tulevaisuuteen (2020-luvun loppu), että puolueen ei tarvitse todennäköisesti vastata lopputuloksesta lainkaan, vaan epäonnistumisesta voi syyttää aina seuraavaa hallitusta. Populismilla autonsa tankaa Petteri Orpo.

Ylen toisessa jutussa haastateltujen tutkijatahojen mukaan autoveron alennus ei voisi käydä päinsä ilman polttoaineverojen tuntuvaa korotusta.

Koska verotusmuutoksen tulisi olla valtion varainhankinnan kannalta kustannusneutraali, auto- tai ajoneuvoveron alennus merkitsisi väistämättä sitä, että polttoaineiden hintoja täytyisi nostaa.

Jos uudistus tehdään näin, kätilöi Kokoomus veronalennuksen varakkaille, joilla on uuteen autoon varaa. Samalla se laittaa laskut kaikkien kansalaisten polttoainepiikkiin, jolloin verotusta tullaan siirtäneeksi hyvätuloisten verotuksesta pienituloisten kontolle. Ja tätähän Kokoomus tietenkin ajaa.

Petteri Orpo on sikäli cityvihreä, että hän myöntää ekofundamentalismin oman poliittisen linjanvetonsa lähtökohdaksi, ja sillä hän kosii vihreitä. Kokoomus perustelee autoveronalennusta pyrkimyksellään saada hiilidioksidipäästöt laskuun, ja siksi puolue ajaa verotuksen siirtämistä polttoaineveroihin.

Sen sijaan Perussuomalaiset otti jo aiemmin kannan, että autoveron alennusta ei pitäisi kompensoida polttoaineiden hinnan nostolla vaan leikkaamalla kehitysyhteistyövaroja, EU-jäsenmaksua ja ilmastomaksuja. Näin autoilun verottamista saataisiin oikeasti purettua, eikä suomalaisten tarvitsisi ajaa huonommilla autoilla kuin vironpojat ja afrikkalaiset.

Suomi tuottaa Tilastokeskuksen mukaan vain 0,175 prosenttia maailman kasvihuonepäästöistä, joten sillä ei maailmaa pelasteta, vaikka kansalaiset hirttäytyisivät hallituksen autoilijoille tarjoilemaan hinausköyteen ja tuhoaisivat taloutensa ja teollisuutensa kokonaan.

Ympäristöpolitiikan ei pidä olla finanssipolitiikan lähtökohta, jollaisena ilmastopoliittista anekauppaa käyvät sinivihreät kokoomuslaiset sitä pitävät.

---

Päivitys 8.10.2018:

Hallitus jatkaa hirttonarun tarjoamista suomalaisille tavalla, jolla hirtettävien jalat ulottuvat toivottavasti ennen pitkää maahan.

Ilta-Sanomat kertoi tänään, että liikenneministeri Anne Berner (kesk.) tavoittelee ”autoille erittäin tiukkoja päästörajoja”, ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.) väittää ilmastoraportin shokeeraamana, että ”Suomen on entisestään kiristettävä tavoitteita, koska nyt puhutaan ihmiskunnan kohtalon kysymyksistä”.

Selvähän se, että ilmastopoliittinen Angst alkaa kiihottaa juuri näin budjettikäsittelyn loppusuoralla. Mutta kaikkien ministerien kannattaisi vaatia väestönkasvun lopettamista Afrikassa ja Lähi- sekä Kaukoidässä, sillä yli puolet maailman kasvihuonepäästöistä tulee kehitysmaista ja enää vain noin 15 prosenttia EU:sta.

Suomen osuus on mitätöntä luokkaa, ja Australian aroilla jolkottelevista pihvilehmistäkin tulee enemmän pakokaasuja kuin suomalaisten autoista. Kepulaisten ministerien kannanotot eivät tulleet yllätyksinä, sillä onhan heidän tavoitteenaan ollut suomalaisten ihmisten tuho ja tappio myös monissa muissa asioissa.