Niin sanotulle valtamedialle riittäisi juttujen aiheita ja
kerrottavaa EU-johteisen politiikanteon sameasta ja töhryisestä
valtavirrasta. Sen tuloksena Euroopassa jatkuvat väestö-, talous- ja
turvallisuuspolitiikan hullut päivät, joista nykyisin kertoo vain vanhan
median rinnalle syntynyt uusmedia.
Valtamedian
viestimet tyytyvät kuitenkin uittamaan muoviankkojaan pienissä puroissa ja
salaojissa sekä jatkamaan klikkijuttujen repimistä oman moralisminsa
keinoin. Ilta-Sanomat uutisoi
pari päivää sitten, että laulaja Tomi Metsäketo on saamassa potkut
”Tanssii tähtien kanssa” -shown lisäksi myös ”Mamma mia” -musikaalista,
sillä tuottajalla on ”nollatoleranssi tällaiseen käytökseen”.
Millaiseen käytökseen? Tenori oli mennyt diivamaiseen tapaansa sanomaan
jotakin sopimatonta naisille. Naisillehan ei saisi lehtien
moraalinäkemysten mukaan ehdottaa seksiä edes heteroseksuaalisessa
kanssakäymisessä, mikä menee yli minun hilseeni.
Tiedättekö muuten mitä ”nollatoleranssi” tarkoittaa? Se on täydellistä suvaitsemattomuutta.
Ensin
jokin despoottimainen kuppikunta määrittelee jonkin asian ”rasismiksi”,
”sovinismiksi”, ”natsismiksi”, ”seksismiksi” – ja mitä näitä välitöntä
puuttumista ja sähköiskumaista reagointia edellyttäviä sanoja nyt
onkaan?
Ja sitten se antaa käsitteelle täysin
omavaltaisen merkityssisällön ja julistaa kaiken omasta poliittisesta
näkemyksestään poikkeavan näkökannan kielletyksi tai sensuurin
alaiseksi, mielipiteeksi, jota leimaa ”nollatoleranssi”. Koska
sananvapaus on vielä muodollisesti olemassa, tehosteeksi asetetaan
epäsuora rajoitus, eli vankiloista vaikuttavin: työelämän
mielipidevankeuteen johtava uhkaus menettää työpaikkansa ja sitä kautta
toimeentulonsa, jos on eri mieltä.
Tämä kiusanteko, henkinen väkivalta ja mielipiteenvaraisten kavallusten kulttuuri olisi välitöntä puuttumista vaativa asia.
Monet muistavat vuoden takaisen tapauksen. Koripallovalmentaja Aleksi Valavuorta ahdisteltiin
tuolloin muutamasta homoherjasta, jotka minua homomiehenä lähinnä
huvittivat. Mutta myötähäpeää aloin tuntea koko seksuaalivähemmistön
puolesta, kun jotkut tosikot alkoivat rääkyä Valavuorelle rangaistuksia
(kirjoitin aiheesta otsikolla ”Suomalainen mies vastustaa neuvostoja”).
Uusmoralistinen
asennoituminen on lisääntynyt hälyttävästi yhteiskunnassamme. Etenkin sitä ovat luoneet vihervasemmistolaiset ja feministit, siis tuo
pahamaineinen ja epä-älyllisestä suhtautumisestaan tunnettu klusteri. He
pyrkivät nykyään kaitsemaan ja kuohimaan pois kaiken, mikä poikkeaa
sosiaalidemokraattisesta sovinnaisuudesta ja uuspuritaanisuudesta.
Näyttönä
tästä ovat lukuisat ”some-pöyristymiset” ja ”some-raivo”, jota
kansallismielisten taholla ei esiinny juuri lainkaan. Sensuuripyrkimysten takana on aina vain kommunistien, sosialistien,
vihreiden ja feministien usein anonyyminä esiintyvä herjanheiton
salaliitto, joka omassa kieroutuneessa ihmisrakkaudessaan kavaltaa ja ilmiantaa
suomalaisen Suomen puolustajia perättömästi ”ihmisvihasta” mutta pidättää julkisen
nälvimisen ja panettelun yksinoikeudekseen.
Julkaisupolitiikan sairastumisesta
Tomi
Metsäkedon ja Aleksi Valavuoren tapauksilla ei olisi sinänsä mitään
merkitystä, mutta heidän niskaansa heitetty kurakylpy kertoo surullisia
asioita sananvapauden tilasta. Siitä yritettiin keskustella Yleisradion
viime torstaisen sananvapauspäivän ohjelmassa ”Tarinoita sananvapaudesta”, tosin ainoastaan punavihreän kuplan asukkeja kuunnellen ja heidän kverulatorista paranoiaansa toistellen.
Juontajien
Annika Dahlströmin ja Markus Liimataisen kokoon keräämä
keskustelijakaarti oli sikäli monipuolinen, että paikalle oli kutsuttu
lähes kaikki sellaiset henkilöt,
jotka elävät konfliktissa vapaan ajattelun ja sanankäytön kanssa mutta
eivät pysty sanomaan asiasta mitään objektiivista, muiden muassa
feministi Maryan Abdulkarim, kirjailija Pirkko Saisio, minulle
tuntematon rap-artisti Mikko Kuoppala ja radikaalipastori Kai Sadinmaa.
Uhriutumisen
pyyteettömyys oli vaikuttavaa ja syvää. Nurinkurista tässä lavastuksessa
oli se, että kukaan keskustelun osapuolista ei ollut oikeasti sananvapauden
rajoittamisen kohteena. Finlaysonin Jukka Kurttila on voinut painaa
lakanoihinsa niin paljon Tom of Finlandin kuvia kuin turkkilaiset
kutomot sietävät. Seiskan Joni Soila on voinut rahastaa pintajulkkisten
kommelluksilla ja keittää kokoon sensaatiojuttuja hyvässä
yhteisymmärryksessä julkisuudenkipeiden linssiluteiden kanssa. Sitä
julkisuuden määrää, joka on suotu Maryan Abdulkarimille vain hänen
maahanmuuttajataustansa ja feminisminsä vuoksi, ei pysty mittaamaan
kukaan.
Todellisia sananvapauden rajoittamisen kohteita
ja sensuurista pahiten kärsineitä ovat maahanmuuton, Euroopan unionin ja monikulttuurisuuden ideologian
arvostelua esittäneet henkilöt, mutta näillä todellisten ajojahtien
uhreilla ei ollut Yleisradion lähetyksessä edustusta lainkaan. Paikalle raahattujen taas oli helppoa luikerrella valtamedian selän taakse ja teeskennellä lainkuuliaista kansalaista, joka tyhjänpäiväisistä rihkama-aiheista blogia pitävän Hanna Sumarin tavoin kärsii yhteiskunnallisen sopeuttamisen ja mukauttamisen ylittävistä näkemyksistä ja vaatii sen vuoksi viranomaisvaltaa panemaan älyllistä yhteiskuntakritiikkiä esittävät mediat ja ihmiset kuriin.
Koska
studioon oli tuotu Kurttilan ja Saision lisäksi myös homokonfliktissa
nöyräksi ja anteeksipyyteleväksi ryvetetty Aleksi Valavuori ja uimari
Ari-Pekka Liukkonen, keskustelun keppihevoseksi oli yritetty tekaista
homoseksuaalisuus, jolla koetettiin oikeuttaa liberaaleja näkemyksiä.
Pyrkimys peitellä todellista ongelmien aihetta, eli maahanmuuttoa ja
väestöjensiirtoja, ei kuitenkaan onnistunut tällä väkinäisellä ja
assosiaatioharhoja ruokkivalla tempulla,
sillä homojen oikeudet ja islamin leviäminen ovat ristiriidassa keskenään.
Niinpä
ainoat kriittiset mielipiteet esitti seksuaalivähemmistötaustainen
Pirkko Saisio, joka järisytti punavihreän kuplan asukkeja jo
viimekeväisellä kannanotollaan,
että maahanmuuton ongelmista ”pitäisi keskustella” ja että
vihervasemmiston usko omaan oikeassa olemiseensa on häiritsevää. Se,
että ainoat kriittiset mielipiteet esitti julkilesbo, ei ollut ihme, vaan se
selittyy seksuaalivähemmistöön kuuluvien ihmisten luontaisella valheen
vihalla, joka kumpuaa poliittista korrektiutta, teennäisyyttä ja
sovinnaisuutta kohtaan tunnettavasta vastenmielisyydestä.
Todellista
sensuuria ja todellisuuden peittelyä edustaa se, että jos samat
maahanmuuttokriittiset mielipiteet esittää joku akateeminen
oikeistolaishomo, Helsingin Sanomat ja Yleisradio salaavat kritiikin
olemassaolon kaiken kykynsä mukaan, ja uutiskynnys ylittyy vasta, kun
arvostelun esittää vasemmistolainen kulttuurimarxismin kädestäsyöjä.
Kaikkein
huvittavimman ajatuksen esitti Yleisradion toimittaja Heikki Valkama,
joka yritti takoa sananvapauden poliittista rajoittamista ihmisten
päähän keskustelujen kainalojutussa ”Analyysi: Tyhmien ajatusten alasampuminen ei ole sananvapauden rajoittamista”.
Olen samaa mieltä sikäli, että minunkaan mielestäni kaikkien tyhmimpien
ajatusten, kuten maahanmuuttoa ja monikulttuurisuutta suosivien
kannanottojen, alasampumista ei pitäisi rajoittaa millään tavalla. Silti
media ja puupääjuristien muodostama Demla-kratia ovat valmiita
rajoittamaan etupäässä maahanmuuttoa ja monikulttuurisuutta arvostelevien sananvapautta.
Vihersiepot nettilangoilla
Ongelma
on yksittäistapauksia yleisempi. Poliittinen vihervasemmisto on
pyrkinyt laajentamaan oman despoottimaisuutensa normatiiviksi, jolla se
pidättää julkaisupoliittisen ratkaisuvallan omiin käsiinsä. Nykyään myös
Facebookia ja YouTubea sensuroidaan mielivaltaisilla perusteilla.
Facebook
on sensuroinut äskettäin esimerkiksi Perussuomalaisten Nuorten
puheenjohtajan Samuli Voutilan kannanoton, jossa hän oli sanonut, että
mies ei voi synnyttää lasta, sukupuoli vaihdetaan eikä korjata, että
maailma on mennyt sekaisin ja että tällaista sekamelskaa syntyy, kun
punavihreät arvot jylläävät yhteiskunnassamme. PS-nuorten hallituksen
jäsen Jessica Vahtera paheksui tätä täysin perustelematonta ja asiatonta
sensuuria blogissaan.
Sellaista jälkeä syntyy myös kirjankustantamoissa, kun ratkaisijan
rooleihin julkaisuportaassa päästetään ideologisen manipulaatiokoulutuksen saaneita
maailmanpolitiikan maistereita, jotka kivittävät pois kaiken, mikä ei
vastaa heille opetettuja monikulttuurisuuden, maahanmuuton
ja feminismin tendenssejä. Ja samanlaista on myös nettilangoilla roikkuvien
viherpeippojen ja serverihuoneiden silakankatkuissa takatiloissa
majailevien nettinörttien sensuuritoiminta.
Keljua on,
että myös nöyryytettyjä taiteilijoita pakotetaan Tomi Metsäkedon tavoin
ripittäytymään ja vaikeroimaan feministien korkokengän alla ja
vihervasemmiston herjanheiton kohteina. Heitä taivutellaan
kieriskelemään maan tomussa ja ripottelemaan päälleen katumuksen tuhkaa.
Ja he tekevät niin vain yhdestä syystä: he ovat taiteen tekijöitä, ja
taiteilijan tehtävä on viihdyttää ja olla kaikille mukava. Heidän
esityksensä eivät vetoa älyyn vaan tunteeseen, ja siksi heistä ei ole
filosofeiksi eikä totuuden etsijöiksi, ei myöskään poliitikoiksi, kuten
totesin kirjoituksessani ”Miksi taiteilijat eivät sovi poliitikoiksi?”.
Julkisuuden
suosimia kirjailijoita ja taiteilijoita pakotetaan sanoutumaan irti
milloin mistäkin. Ja he tekevät niin pitäen kiinni pöytäkattaustensa
kaitaleista. Sellainen henkilö ei voi pitkän päälle olla filosofi,
kirjailija eikä taiteilijakaan, vaan hän on kuin kuka tahansa
kauppamatkustaja tai puotipuksu, joka harjoittaa itsesensuuria
poliittiseen korrektiuteen liittyvien oletustenvaraisten mainetekijöiden
vuoksi. He ovat ehkä mukavia ja hauskoja heppuja Jari Tervon ja Kari
Hotakaisen tavoin, mutta mitään yhteiskunnallisesti painavaa sanottavaa heillä ei ole.
Kolme pointtia tomussa kieriskelystä
Hyvää
esimerkkiä ja suoraselkäisyyttä osoittaa Oulun kaupungin
varavaltuutettu Tiina Wiik. Häntä oli painostettu sanoutumaan irti
Suomen Vastarintaliikkeestä. Miten sellaisesta voi sanoutua irti, johon
ei ole koskaan kuulunutkaan (aiheesta enemmän tässä)? Mutta Tiina myös luettelee kolmen pointin kohdat, joiden vuoksi kenenkään ei kannattaisi sanoutua irti yhtään mistään. Hän kirjoittaa näin:
”Irtisanoutumiset ja tuomitsemiset olisivat yksinkertaisesti noloa
moraalisäteilyä, jolla yritetään kiillottaa omaa imagoa jonkun toisen
kustannuksella. Toisekseen ne ovat vasemmiston luomaan
keskustelukehykseen alistumista; omaa keskustelua ohjaa heidän
aatemaailmansa ja siihen reagointi, jolloin omat kannanotot lähtevät
puolustuskannalta.
Tämän voi todeta vaikkapa lukemalla antirasistien keskusteluja näistä irtisanoutumisista: irtisanoutuja ei todellakaan saa sympatiaa, ainoastaan pilkkaa ja halveksuntaa. Kansallismielisiä some-kanavia seuraavat lähes yksinomaan kansallismieliset ja vihervasemmiston aktiivit, joten normoja ei irtisanoutumisilla tavoiteta.
Miksi siis nolata itsensä heittäytymällä polvilleen vihervasemmiston eteen anelemaan hyvepisteitä, joita ei koskaan tule herumaan? Parempi hoitaa asiansa pää pystyssä ja anteeksi pyytelemättä. Meillä ei ole velvollisuutta selitellä mitään kenellekään.”
Samasta syystä tämä terävä ja hyveellinen nainen ei allekirjoittaisi myöskään rasisminvastaista julistusta. Se vain kompromettoisi hänen oman asemansa, eikä kukaan vasemmistolainen kunnioittaisi häntä moisen itsensä kahlitsemisen vuoksi vaan pitäisi sitä jonkinlaisena erehtymisen tai heikkouden tunnustuksena (teemasta lisää tässä).
Myöskään itse en irtisanoudu näkemyksistäni, sillä en ole sitoutunut mihinkään muuhun kuin omiin filosofisiin ja järkiperäisesti perusteltuihin kannanottoihini. Niistä aion pitää kiinni.
Nollatoleranssin vaatiminen meiltä on pelkkää suvaitsemattomuutta, jolla punavihreän kuplan asukit yrittävät murjoa kaikkia niitä ihmisiä, jotka eivät sovi heidän omaan valheelliseen maailmankuvaansa.