Purjehdus on pitkäli samanlaista kuin moottoripyöräily. Molempiin
liittyy illuusio vapaudesta, mutta kummassakin ihminen on jatkuvasti
alttiina sateelle, tuulelle ja hengenvaaralle. Kyse on siis
ideologiasta. Ideologiaa puolestaan syntyy, kun asiat kääntyvät
vastakohdikseen.
Helsinkiin eilen saapunut suurten purjelaivojen
regatta on kieltämättä hieno tapahtuma. Kuitenkin myös sillä on
poliittinen luonne.
|
Aurinkoinen sää suosi regattaa. |
The Tall Ships Races 2013 -regattaa mainostetaan nuorisotapahtumana,
jonka tehtävä on kansainvälisyyskasvatuksellinen. Eikä siinä mitään
vikaa olekaan. Upeimmat laivat paikalle toivat Brasilia, Meksiko, Norja,
Saksa ja Ruotsi.
Purjealukset ovat kauniita, ja niihin liittyy
nostalgiaa. Suosittelen kesätapahtumaa lämpimästi kaikille!
Kävin
eilen Hietalahdessa ja käyskentelin muutamien laivojen kannella.
Ylivoimaisesti ystävällisin oli meksikolaisen Cuauhtemocin miehistö,
joka kätteli kaikki laivaan astuneet vierailijat. Laivalla vallitsi
rento tunnelma ja samba soi, vaikka alus onkin armeijan koululaiva.
Saksalaisella Alexander von Humboldt II:lla vallitsi puolestaan
sotilaallinen kuri, vaikka laiva kantaa sivistysyliopiston perustajan
nimeä.
Vuonna 1914 rakennetulla norjalaisella Statsraad
Lehmkuhlilla kaikki on edelleen uudenkiiltävää, ja ruotsalaisten vuonna
2003 vesille laskemaan Götheborg-laivan replikaan on käytetty enemmän
tervaa kuin Läkerol-pastilleihin.
Aivan niin kuin venäläinen
elefantti on maailman suurin elefantti, on myös venäläinen Kruzenštern
suurin tapahtumaan osallistuva alus. Todellisuudessa laiva ei ole alun
perin venäläinen, vaan se rakennettiin vuonna 1926 Saksassa
koululaivaksi. Brittien saatua laivan sotasaaliiksi toisen maailmansodan
lopulla alus luovutettiin sotakorvauksena Neuvostoliittoon, aivan niin
kuin suomalaisetkin pakotettiin myymään panssarilaiva Väinämöinen
Neuvostoliitolle jatkosodan jälkeen pilkkahinnalla.
Venäjän lipun
alla purjehtiva Mir on puolestaan rakennettu Gdanskin telakalla Puolassa
vuonna 1987, joten kunnia siitä puolalaisille. Itse en uskaltanut
nousta näille aluksille lainkaan, sillä nyky-Neuvostoliitto eli Venäjä
on ottanut käyttöön homolait, joilla ihmisiä tuomitaan ja viedään
vankilaan pitkiksi ajoiksi. Ihmiskaappausta peläten pysyttelin kaukana
laivoista, joita ylläpitävä valtio rikkoo räikeästi ihmisoikeuksia ja
suhtautuu rasistisesti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin.
Myös
tällä tapahtumalla on siis poliittinen varjo, joka on vähintäänkin
purjemastojen mittainen. Mielestäni on väärin, että tilaisuuden
järjestäjät sallivat venäläisalusten esiintymisen nuorisolle suunnatussa
kansainvälisyyskasvatuksellisessa tapahtumassa samalla, kun Venäjä
toisella kädellään
sortaa
ihmisoikeusjärjestöjä. Toivonkin, että HLBT-yleisö laittaisi
venäläisalukset vierailuboikottiin. Muistutan samalla Helsingin
kaupungin HLBT-ystävällisestä linjasta, jonka tuloksena kaupungissamme
järjestetystä Pride-tapahtumasta on kasvanut The Tall Ships Races -kilpailua vastaava
värikylläinen tempaus.
Toinen kaksinaismoralismia heijasteleva
ilmiö on tietenkin merenkulkijoiden suhtautuminen alkoholiin. Suurten purjelaivojen regatta onkin todellinen kapteeni Haddockin raittiusleiri nuorisolle.
Tapahtumassa taotaan päähän raittiiden elämäntapojen tärkeyttä,
kunnes illan tullen teinit aloittavat hillittömän juopottelun. Parhaat
bileet näyttivät olevan brittiläisen Morning Starin kannella, joka oli
niin täynnä humalaisia nuoria, että järjestyksenvalvojat epäilivät
aluksen uppoavan mastoineen ja purjeineen satama-altaaseen.
Uncle Nasse is very, very angry today!
|
Laivat saapuivat Hietalahteen keskiviikkona ennen puolta päivää. Vasemmalla punavalkoisissa väreissä puolalainen Fryderyk Chopin vuodelta 1992, sen takana Saksan lipun alla purjehtiva Alexander Humboldt II ja oikealla vuonna 1999 valmistunut kelta-musta venäläinen Shtandart-replika, jonka esikuva on vuodelta 1703. |
|
Satama-allas täyttyi regattaan osallistuvista aluksista. Vasemmalla brittiläinen Tenacious ja oikealla hollantilainen Morgenstern. |
|
Suurimmat alukset kiinnittyivät Hietalahden telakan laituriin. |
|
Meksikolainen Cuauhtemoc on nimetty vuonna 1525 teloitetun viimeisen atsteekki-hallitsijan mukaan. |
|
Kokonaispituudeltaan 90,5-metrisen Cuauhtemocin täystakiloidut mastot. |
|
Cuauhtemocin miehistö kätteli jokaisen vierailijan tervetulleeksi. |
|
Miehistön jäsen Leon esittelee kaapin sisällön meksikolaisaluksella. |
|
Cuauhtemocin kannelta. Atlantin yli purjehtiminen on nykyään iisimpää kuin Kolumbuksen aikoina. |
|
Päällystön suu on messingillä, sillä meksikolaisalus voitti A-luokan kilpapurjehduksen Tanskan Århusista Helsinkiin. |
|
Laiturissa vuonna 1914 valmistunut norjalainen Statsraad Lehmkuhl ja vuonna 2000 rakennettu brittiläinen Stravos S. Niarchos. |
|
Norjan merisotakoulun koululaiva Statsraad Lehmkuhl on 98-metrinen parkki. |
|
Statsraad Lehmkuhlin mastot ulottuvat 48 metrin korkeuteen merenpinnasta. |
|
Nämä eivät ole periskooppeja eivätkä kovaäänisiä vaan tuuletusaukkoja. |
|
Statsraad Lehmkuhlin ohjausratti. |
|
Maakrapu esittää itseään. |
|
Norjalaisaluksen varjossa hollantilainen vuonna 1919 rakennettu Morgenstern ja takana vuonna 2000 valmistunut brittiläinen Tenacious. |
|
65-metrinen Tenacious ja 38-metrinen Morgenstern. |
|
Brasilian laivaston Cisne Branco (suomeksi ”valkoinen joutsen”) on rakennettu vuonna 1999 Hollannissa. |
|
Cisne Brancon mastot ulottuvat 46 metrin korkeuteen, aivan kuten niiden varassa kiipeilijätkin. |
|
Puolalainen vuonna 1918 rakennettu Kaptain Borchardt ja suomalainen vuonna 1948 valmistunut Valborg. |
|
Saksalainen vuonna 2011 käyttöön otettu Alexander von Humboldt II korvasi 1906 rakennetun alkuperäisen. |
|
Ruotsalaisen vuonna 2003 vesille lasketun Götheborg-replikan esikuva on 1700-luvulta. |
|
Götheborgilla tuoksuu väkevästi imperialistinen Tervaleijona. Suomalainen siirtomaaterva tosin myytiin Tukholman kautta. |
|
Venäjän lipun alla purjehtiva Mir (suomeksi ”rauha”) on valmistettu Puolassa. Laivaa varjostaa Venäjän huono ihmisoikeuspolitiikka. |
|
Venäjän lipun alla purjehtiva Kruzenštern on valmistettu vuonna 1926 Saksassa. Mastonäkymään sekoittuvat Jätkäsaaren nosturit. |
|
Norjalainen vuonna 1937 rakennettu fregatti Christian Radich näytteli pääosaa ”Merilinja”-nimisessä TV-sarjassa 1970-luvulla. |
|
Tapahtuma ohjaa pohtimaan, mikä on veneen ja laivan ero. |
|
Brittiläinen Pelican of London on rakennettu 1948 Le Havressa Ranskassa. |
|
Tanskalainen Georg Stage on rautaa. |
|
Nämä alukset eivät ole laivoja eivätkä veneitä vaan huvijahteja. |
|
Flamingo-niminen jahti valmistui Berliinin olympialaisiin vuonna 1936 ja päätyi ilmailuministeri Hermann Göringin haltuun. |
|
Flamingon kannella kellottelija näyttää jonkin verran edeltäjältään mutta edustaa nykyisiä brittiomistajia, joille alus päätyi sotasaaliina. |
|
Nuoriso aloitti illalla juopottelun brittiläisen Morning Starin kannella kansainväliseen kasvatukseen kuuluvassa hengessä. |
|
Ennen laivat olivat suurimmaksi osaksi puuta, nyt jotakin muuta. Näkymä Jätkäsaaresta Länsisataman ja Pihlajasaaren suuntaan. |