”Älkää koirasta välittäkö, varokaa vihaista emäntää!” – Tämä on tullut todeksi monien perussuomalaistenkin keskuudessa, kun valtavirtamedia sekoitti kansalaisten pään ja propagoi hädissään ihmisille, että kriittisessä mediatutkimuksessani on muka kyse naisvihasta.
Kuten melkein kaikki jo tietävätkin, julkaisin kevätkesällä teoksen Totuus kiihottaa – Filosofinen tutkimus vasemmistopopulistisen valtamedian tieto- ja totuuskriisistä. Arvostelin kirjassani valtamedian puolueellisuutta ja osoitin, että median vihervasemmistolainen tarkoitushakuisuus ilmentää syvemmälle yhteiskuntarakenteeseen pesiytynyttä legitimaatiokriisiä.
Median halkeaminen on yhteiskuntamme oikeusperustusta koettelevan ongelman ilmentymää. Sen juurisyitä ovat maahanmuuton aiheuttama eripura ja EU:n liittovaltiopolitiikka, johon sisältyy monietnisen ja monikulttuurisen ajatusmallin lietsontaa. Juuri ne ovat panneet sekä maailman, median että tieteen sekaisin. Luvussa 11 oli toki myös ripaus feminismin kritiikkiä, joka kohdistui translakiuudistukseen, ”Me too” -hankkeeseen ja Vihreiden Naisten tekemän ”Suostumus2018”-aloitteen mediakampanjointiin.
Klikkaa kuvaa ja odota latautumista, tallenna sen jälkeen PDF:nä ja lue! |
Tiede- ja kulttuuriministerinä toiminut Hanna Kosonen (kesk.) alkoi
painostaa teoksen julkaisijaa ja jakelijaa Suomen Perustaa
taloudellisella uhkailulla katsoen, että teos ei vastaa hänen
näkemyksiään tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta. Ministeriö on muun muassa uhannut periä ajatuspajalta sen yleisen toiminta-avustuksen takaisin.
Käsittelin kirjani vastaanottoa täällä, täällä ja täällä.
Jatkan kamppailuani kirjani ja yhteiskunnallisen totuuden puolesta myös nyt, Annika Saarikon (kesk.) palatessa tiede- ja kulttuuriministerin virkaan ja selvitysten jatkuessa ministeriössä.
Olen toimittanut ministeriöön kaksi omaa kannanottoani, joissa vaadin Suomen Perustaan suunnatun taloudellisen painostuksen lopettamista ja teokseni jakelun jatkamista esteettömästi ja välittömästi.
Julkaisen kirjeeni myös tässä:
Kirjelmäni opetus- ja kulttuuriministeriölle 11.6.2020.
Kirjelmäni opetus- ja kulttuuriministeriölle 30.7.2020.
Osuvimman arvion teoksestani on esittänyt emeritusprofessori Timo Vihavainen kirjoituksessaan
”Filosofin vaikeudet – Liian hyvä juttu?” 13.6.2020. Se kannattaa lukea.
Pääargumenttini ovat seuraavat:
1) Sananvapaus koskee myös ja etenkin tutkimustoimintaa. Tieteen ja tutkimuksen piirissä sananvapauden tulisi olla erityisen hyvin suojattua.
Vaarassa
on nyt perustuslaillinen sananvapaus (PeL 12 §) johtaessaan sensuuriin
taloudellisen uhkavaatimuksen kautta. Jo pelkkä viranomaistutkinnan kohteeksi asettaminen voi loukata ennakkosensuurin kieltoa, koska se saattaa vaikuttaa tutkijoiden asentesiin etukäteen ohjaavien vaikutustensa tuloksena.
Vaakalaudalla on myös tieteen ja
tutkimustoiminnan yleinen vapaus (PeL 16 §), jota ei pitäisi suitsia
viranomaismääräyksillä niin, että julkaisijoilta kiristetään
toiminta-avustuksia julkaisutoiminnan sisältöihin viitaten.
YK:n
ihmisoikeuksien julistuksen 19 artiklassa todetaan: ”Jokaisella on
oikeus mielipiteen- ja sananvapauteen; tähän sisältyy oikeus
häiritsemättä pitää mielipiteensä sekä oikeus rajoista riippumatta
hankkia, vastaanottaa ja levittää tietoja kaikkien tiedotusvälineiden
kautta.”
Ministeriön harjoittama taloudellinen painostus
ja siihen liittyvä tutkimustoiminnan ehdollistaminen ministeriön oman poliittisen tarkoituksenmukaisuusharkinnan varaiseksi on nähtävissä
lauselmassa viitatuksi häirinnäksi. Siten ministeriön harjoittama
kiristys loukkaa myös tätä periaatetta.
Sananvapauteen
kuuluu kansalaisten oikeus saada tietoa kaikista lähteistä. Kustantajan julkaisuresurssit ja kirjani saatavilla olo pitäisivät siis olla turvatut säädösten valossa.
2) Tieteen ja tutkimustoiminnan julkisuus on totuuden tavoittelun elintärkeä ominaisuus.
Olen kirjoittanut tutkimukseni tieteellisten
periaatteiden mukaisesti. Tieteen normit ovat erilaiset kuin politiikan
ja hallinnon normit. Tutkimustoiminnan periaatteisiin kuuluu, että
viranomaisvalta ja poliittinen valta eivät puutu tieteilijöiden
toimintaan eivätkä tutkimusten sisältöihin eivätkä yritä ohjata
tutkimuksia.
Jo pelkkä tutkimusten alistaminen viranomaistutkinnan
kohteeksi saattaa olla vaikutuksiltaan kauaskantoista ja tuhoisaa, kun
tutkijakunta säikähtää ja alkaa itsesensuroida tai muokata näkemyksiään
ministeriön toiveiden mukaisiksi. Taloudellinen uhkailu ja siihen
liittyvä puuttuminen tutkimuksen sisältöön haavoittavat tieteen ja
tutkimuksen vapautta.
Niinpä rahoituksesta ei
pitäisi päättää jälkikäteen sillä perusteella, että poliitikot ovat
tyytymättömiä tutkimuksen tuloksiin. Tieteellisessä ajattelussa ja
filosofiassa lähdetään siitä, että tutkimusten relevanssia ei saa ratkoa valtiollisen yleisrahoittajan alku- eikä loppusanoissa saati
ministerin henkilökohtaisilla mielipiteillä. Tutkimustuloksista tulee
tutkijoiden päättää tutkimusprosessissa.
Filosofian alistaminen
ministeriön painostuksen kohteeksi on tutkimustoiminnan kannalta tuomittavaa. Voidaan kysyä, miksi tutkimuksia tehtäisiin ja
teetettäisiin, jos tuloksista pyrkivät päättämään toimeksiantajat tai
rahoittajat itse.
Ministeriössä vaikutetaan
ajateltavan, että tutkimusten tuloksista päättämisen tulee olla
poliittisen virkamiestyön alainen norminvalvonta-asia. Ministeriö
näyttää pyrkivän ratkaisijan rooliin päättääkseen tutkimuksen
julkaisustatuksesta (käytännöllinen
sensuuriuhkaus) sekä halutessaan pyörtää julkaisijan toiminta-avustuksen
kirjani sisällön perusteella.
Tieteessä lähdetään
siitä, että tulokset on hyväksyttävä, kun tutkimus on perustellusti
suoritettu ja tulokset julkaistu.
Poliitikkojen tulisi tällöin mukautua myös tutkimuksen mahdollisiin
toimintasuosituksiin eikä ryhtyä painostamaan tutkijoita sillä
perusteella, että tulokset eivät ole joidenkin poliitikkojen toiveiden
mukaisia.
Koska ministerin vaatimus tarkoitusperien
vaatimisesta tutkimuksen
lähtökohdaksi on perimmältään epätieteellinen ja edellyttäisi
tutkimukselta tendenssimäisyyttä, se on perusteeton ja tieteen
vastainen. Niinpä ministerin vaatimuksen ei pitäisi johtaa mihinkään
kirjaani koskeviin johtopäätöksiin – ei varsinkaan sellaisiin, joissa
ministeriö uhkaa julkaisijaa rahoituksen takaisinperinnällä ja ohjaa
julkaisijaa suoranaiseen sensuuriin.
Emeritusprofessori Timo Vihavainen lienee oikeassa, kun hän arvioi,
että kirjani on ”liian hyvä” ja että teoksellani on mahdollisesti ”suuri
tulevaisuus”.
Siinä on todennäköisesti ylisanoja, mutta
olen kyllä itsekin sitä mieltä, että kirjani on parasta, mitä tässä
maassa on politiikan tutkimuksen ja filosofian alalta tällä
vuosituhannella julkaistu.
Toisella tavalla sanoen mediatutkimukseni asettaminen käytännöllisen sensuurin alaiseksi on ennenkuulumattoman röyhkeää ja jäänee myös historiaan juuri sen tyyppisen tiedepolitikoinnin merkkipaaluna, jota arvostelen tutkimuksessani.
3) Viranomaisella ei ole työnantajan privilegio-oikeutta tai työnjohto-oikeutta tutkimusten sisällöistä päättämiseen eikä rahoituksen kieltämiseen sisältöjen perusteella. Työnjohto-oikeus ei ulotu tutkimusten sisältöihin myöskään yksityisten säätiöiden ja muiden yleisrahoittajien rahoittaessa tutkimuksia.
Tutkimusten tekoa ei pitäisi ensinkään nähdä sellaisena laillisuudenvalvontakysymyksenä, jollaisena ministeriö pyrkii sen näkemään alistaessaan filosofian poliittiselle ja hallintodiskursiiviselle kontrollille. Sellainen kuuluu Neuvostoliittoon, sosialismiin ja muuhun totalitarismiin.
Taloudellinen
kiristäminen on keinoista katalin ja alhaisin. Kun poliitikoilta ja byrokraateilta loppuvat argumentit tai niitä ei ole ensinkään esitetty, on muutamien nykypoliitikkojen keskuudessa yleistynyt sellainen ajattelutapa, että on aivan tavanomaista ja suorastaan velvoittavaa kiskoa tekijöiltä rahat pois.
Olen pannut huolestuneena merkille,
että myös tiettyjen tieteilijöiden keskuudessa pidetään nykyisin luonnollisena, että jos tutkimusten tulokset eivät miellytä heidän omaa kuppikuntaansa, on sensuroiminen, vaientaminen ja muu todellisuudesta poistaminen täysin oikeutettu tapa toimia. Tämän politikoinnin mielivaltaisuudesta olen esittänyt kirjassani laajan arvostelun, jota kukaan ei ole pystynyt kumoamaan.
Kansanvaltaisessa valtiossa ja vapaassa tutkimustoiminnassa asioista pitäisi ajatella niin, että tieteen ja tutkimuksen nimenomaisena tehtävänä on hallituksen, poliittisten normien ja konventioiden jatkuva kyseenalaistaminen eikä alistuminen poliittiselle ohjailulle! Ministeriön asennoituminen on kääntämässä
tämän periaatteen päälaelleen.
4) Ministeriö suorittaa tutkintaa ilman oikeudellista perustetta, ilman tieteellistä asiantuntija-asemaa, epätieteellisesti motivoituneena, poliittisesti jäävinä ja kansalaisten perusoikeudet vaarantaen.
Ministerin vaatimus vuotuisen toiminta-avustuksen (noin 120 000 euron) takaisin perimiseksi Suomen Perustalta on perusteeton, katsotaanpa asiaa sitten
tutkimukseni sisällön valossa tai niiden mahdollisten vaikutusten valossa, joita ministeriön harjoittamasta kiristyksestä voisi seurata tutkimustoiminnan vapaudelle (sisällön suitsiminen ja tutkijakuntaan kohdistuva pelotevaikutus).
Ministeriö on eräissä aiemmissa yhteyksissä vastustellut ajatuspajojen kehittymistä ja pyrkimyksiä profiloitua tieteellisesti toimiviksi sekä käyttänyt
ajatuspajojen suhteellisesti alempaa statusta oman poliittisen holhouksensa verukkeena. Vasta-argumenttinani totean, että kirjani ei ole vain ajatuspajoille
asetetut normit täyttävä, vaan tieteellisesti perusteltuna tutkimuksena se on ne ylittävä, siis riittävä.
Siksi teostani vastaan esitetyn vyörytyksen argumenttina ei voida käyttää myöskään sitä muotoseikkaa, että kirjaani ei ole tuotettu yliopistossa vaan ajatuspajassa (jonka ei edes tarvitse olla yhtä korkeiden kriteerien alainen).
5) Ei ole olemassa lakia, joka velvoittaisi tutkijoita edustamaan mitään tiettyjä näkemyksiä tai mielipiteitä missään julkaisuissaan. Siihen ei voida velvoittaa myöskään millään sopimuksilla, sillä viitatut käsitteet (’tasa-arvo’, ’yhdenvertaisuus’) ovat kelluvia merkitsijöitä (signifiant flottant) ja sisällöltään soveltumattomia yksiselitteisesti määriteltäviksi, kuten totesin jo tutkimuksessani. Niiden hallinnollinen
määritteleminen voisi perustua vain pakottamiseen tai vallan käyttöön, joka kumoaisi tutkimustoiminnan idean.
Käsittääkseni kirjani saatavilla olo pitäisi taata sekä lain että tieteellisten periaatteiden valossa, samoin kuin sen julkaisijan loukkaamattomuus teokseni kustantajana ja yhdenvertaisen valtiorahoituksen saajana.
Nähdäkseni erilaista poliittista näkökantaa edustavalla ministerillä ei ole oikeutta käyttää taloudellista painostusta toista poliittista puoluetta lähellä olevan
ajatuspajan kiristämiseen. Kun ministeri ja ministeriö ovat niin tehneet, ne ovat ylittäneet toimivaltansa.
Ajatuspajoilla on nimenomaan tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen perustuva oikeus nauttia julkista rahoitusta niiden yleistehtävän – eli yhteiskunnallisen keskustelun herättämisen – varmistamiseksi.
Oikeusvaltion toteutuminen edellyttää, että kansalaiset voivat saada tietoa sekä tieteilijöiden että poliittisten edustajien ja ehdokkaiden näkemyksistä pidäkkeettömästi. Kiistän esittäneeni naisvihaa, häirintää, syrjintää tai mitään muutakaan mediassa väitettyä ja totean esittäneeni lainvalmistelun arvostelua sekä tasa-arvopolitiikan filosofista tarkastelua.
Rahoituksen takaisinperintää ajatuspajalta voitaisiin
harkita nähdäkseni vain siinä tapauksessa, että ajatuspaja ei jatka julkaisemansa teoksen jakelua alkuperäisessä muodossa: sekä painettuna niteenä että verkkosivuillaan.
Esitän, että ministeriö luopuisi Suomen Perustaa kohtaan osoittamistaan vaatimuksista ja että kirjani saatavilla olo varmistettaisiin viivyttelemättä.
6) On huomattava, että sekä ministeri Kosonen että Perussuomalaisten puoluejohto ovat asioita arvioidessaan reagoineet median syötteisiin – eivät teokseeni, jota kukaan kommentoijista ei ollut lukenut.
Kuten professori Vihavainenkin viittaa edellä mainitussa kirjoituksessaan, on valtavirtamediassa annettu vääristelevä
kuva tutkimuksestani. Esimerkiksi Ilta-Sanomien Timo Haapala väitti kirjoituksessaan ”Persujen kohuhahmot eivät Timo Soinille kelvanneet –
Halla-aholle kelpasivat” (13.6.2020), ettei minua olisi hyväksytty Perussuomalaisen puolueen jäseneksi (olin kyllä puolueen jäsen 2010, vaikka ehdokkaaksi en tuolloin mahtunut).
Ilta-Sanomien Jyrki Lehtola puolestaan levitti minusta kirjoituksessaan ”Alkukesän kirjarovio lupaa lämmintä loppukesää” (12.6.2020) henkilökohtaisia ja perättömiä huhuja hyvän lehtimiestavan vastaisesti.
Ylen TV-uutisissa 13.6.2020 kello 18 kirjani kirjoittajaksi mainittiin virheellisesti kansanedustaja Ano Turtiainen, jolla
ei ole mitään tekemistä kirjani kanssa!
Valtiorahoitteinen Yleisradio valehteli Jussi Halla-ahon sanoneen kirjaani Ano Turtiaisen kirjoittamaksi! |
Näyttöä
ja esimerkkejä toimittajakunnan taitamattomuudesta ei ole tarvinnut erikseen hakea. Median sekopäisyys on ollut systemaattista ja toimitukset sekaisin kuin
seinäkello. Vaikka totuus nyt poltteleekin toimittajien sormia, heidän
tulisi malttaa sen verran, että vaivautuisivat
kirjoittamaan edes nimet ja tekijät oikein.
Kirjaani koskeva mediakohtelu on ollut valtavirtamedian raihnainen kosto kirjassani esittämästäni mediakritiikistä.
Tältä pohjalta – ja
420-sivuisessa teoksessa esittämäni dokumentoidun mediakritiikin valossa – esitän, että Ylen asema laitettaisiin uuteen parlamentaariseen tarkasteluun ja valtioneuvosto tutkituttaisi, pitäisikö valtavirran medioilta periä takaisin
niiden vuotuiset valtion lehdistötuet (noin 18 miljoonaa euroa).
Ministerillä tai ministeriöllä ei ole mitään oikeutta välillisesti tai välittömillä toimillaan tuhota tutkimusta, kiristää julkaisijoita eikä estää tai rajoittaa sananvapauteen kuuluvaa mielipiteiden- ja ilmaisunvapautta sekä kansalaisten tiedonsaantioikeutta.
Filosofien, tieteilijöiden, kirjailijoiden ja muiden kulttuurintuottajien painostamisella on taipumus päättyä ikävästi etenkin suitsijoiden omalta kannalta.
Vaadin tutkimukseni jakelun jatkamista esteettä ja välittömästi. Oikeusvaltion toteutuminen edellyttää, että sitä pitäisi olla saatavissa sekä kirjakaupoissa, kirjastoissa että kirjamessuilla viimeistään syyskuun ensimmäiseen päivään mennessä. Esitän teostani seuraavien oppiaineiden tutkintovaatimuksiin yliopistoissa: media-ala (viestintä ja informaatiotieteet), käytännöllinen filosofia sekä yhteiskuntatieteet, kuten valtio-oppi, poliittinen historia ja politiikan tutkimus yleensä.
JUKKA HANKAMÄKI
Filosofian tohtori, filosofi
Valtiotieteiden tohtori, sosiaalipsykologi
Helsinki